Cattle Station - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Natasha & Ward - WaarBenJij.nu Cattle Station - Reisverslag uit Mareeba, Australië van Natasha & Ward - WaarBenJij.nu

Cattle Station

Blijf op de hoogte en volg Natasha & Ward

19 Juni 2015 | Australië, Mareeba

Na veel telefoontjes plegen en mailtjes versturen hebben we eindelijk een baan gevonden. we waren al bijna van plan om door te rijden naar Darwin kijken of we daar werk konden vinden, maar toen kregen we het nieuws dat we langs mochten komen op Blackdown Station. Een grote Cattle Farm. De rit er naar toe was alleen al bijzonder. Er leek geen einde aan de oprit te komen. we stonden bijna op het punt om om te draaien want we hadden na 1,5 uur rijden nog steeds geen huis of iets gezien en hadden ook nog maar een 1 uur anders was het al weer donker. Maar toen zagen we het bordje Blackdown station.

Voor de mensen die hier werken is dit nog maar een kleine cattle farm. Blackdown station is ongeveer 236.000 hectare in onze ogen dus groot! ;). En heeft ± 6000 koeien lopen. De cattle farms die hier om heen liggen hebben nog meer hectare grond. sommige zelfs het dubbele van deze cattle farm.

We waren op het juiste moment hier want ze waren bezig met het 'mustering' van de koeien. De koeien bij een drijven. Hier gebruiken ze doorvoor quads en een helikopter. Paarden hebben ze er eerst ook voor gebruikt, maar quads is gewoon een makkelijkere oplossing.

Na met iedereen kennis gemaakt te hebben en een beetje uitleg te hebben gekregen wat we moesten doen was het bedtijd. Wat is dat lekker na 5/6 weken in een auto te hebben geslapen om dan weer in een normaal bed te liggen! :) De rest van het huisje was niet heel erg hygienisch en de badkamer zat vol met kikkers. niet bepaald fris allemaal. Maar na een schoonmaak beurt hebben we alles de deur uit geveegd!

De volgende dag gingen we gelijk mee aan de slag. Daar begon het grootte avontuur! Ward ging met de mannen mee en Natasha bleef bij het huis.
Ward mocht mee op de quad om koeien bij een te gaan drijven. Dit klinkt makkelijker als dat het is. In het begin denk je leuk mag de hele dag quad rijden… maar na 8 uur stof happen, takken en grote termieten hopen (die zijn zo hard als steen en soms wel een meter hoog) ontwijken om de koeien bij een te houden is het toch zwaarder dan dat je denkt. Natasha mocht voor huisvrouw spelen. De keuken schoonhouden de diertjes eten geven en ’s avonds eten koken voor de mannen. In het begin is het leuk om met de paardjes en het kleine kalfje te spelen maar na 2 twee dagen zo bij het huis rond gehangen te hebben was natasha het zat ze wilde met de mannen mee! Gelukkig vond de eigenaar (Steve) dit geen probleem als ze haar andere taken ook maar deed dan mocht ze mee. Helemaal top dus!

Daar gingen we dan samen op pad! Vandaag worden alle koeien uitgezocht die ze de dag ervoor hebben gemusterd. De koeien hier zijn allemaal wild, dus echt mee werken doen ze niet. Af en toe wel lastig en oppassen dat ze je niet te pakken krijgen. Want als je ze teveel opjaagt, jagen ze jou weer op. Als de koeien eenmaal zijn uitgezocht worden ze per veld ingeënt, de staarten eraf gehaald (alleen het haar )en krijgen ze een spray over zich heen voor de vliegen. De staarten eraf halen doen ze zodat ze van een afstand al kunnen zien dat ze deze koeien al gevangen hebben dit jaar.
Bij de Kleintjes worden er nog gaatjes uit de oren geknipt en gebrandmerkt, dit om te laten zien bij welke cattle farm ze horen. Ook worden de horens uit het hoofd gesneden. Laten ze de horens zitten is de koe niks waard want dan mogen ze deze niet verkopen.

1 middag mochten we met Steve mee op zwijnen jacht. Deze schieten ze hier dood omdat het anders al het eten voor de koeien opeet. Het droogseizoen is hier niet begonnen maar in het regenseizoen is er nauwelijks water gevallen. Alle rivieren zijn al uitgedroogd en van het gras is ook niet veel meer over. Amper genoeg om tot december al de koeien hier mee te kunnen voorzien. Hoe het er nu uit ziet is eigenlijk het einde van het droogseizoen en nu begint die pas. Overbodige dieren kunnen ze hier nu dus niet gebruiken. We kregen een leuk middagje schietles van Steve. Hij haalde zo verschillende jachtgeweren voor de dag. Een middag die we niet snel vergeten want we hebben nu nog een ruis in ons oor van het lawaai. Maar super leuk dat we dit mochten doen en ook nog een dik vet zwijn te pakken gehad. :)

Het voelt als of we hier al jaren zijn, ook al zijn het pas een paar weken! :P alles gaat zijn gangentje en we horen al echt bij het team. We worden ook lekker vrij gelaten in wat we doen. Het kwam ook als een verrasing doen we zeiden dat we weer verder wilden gaan met reizen. Steve heeft ook nog een bedrijf zitten in Mataranka en zei als we weer een baan nodig hadden dat we daar ook zo aan de slag mochten. Helemaal top dus!!

En nu op naar Alice Springs!

• 19 Juni 2015 - 05:20

Lotte:

Lieve Ward en Natasha,

Leuk om te lezen dat jullie eerste baan al goed bevallen is.
    Het werken daar Is wel wat anders dan hier

• 19 Juni 2015 - 05:46

Lotte:

Typ je een heel verhaal komen er twee zinnen te staan?!? gaat even iets mis

Lieve Ward en Natasha,

Leuk om te lezen dat jullie eerste baan al goed bevallen is.
    Het werk daar is wel wat anders dan hier.

Het moet voor Ward (hoe zwaar ook) wel een hele leuke ervaring zijn geweest om daar rond te crossen op een quad!! maar als ik hoor hoe groot het daar is ben je na een paar uur wel snel aan gewend;)
    Jammer dat ze het niet meer met paarden doen ik zie Natas wel als een mcleod's daughters door dat weiland heen crossen.
    Fijn dat Natas met de jongens mee mocht, ipv koken voor de groep en voor de dieren zorgen. Dan is met de helikopter mee en schieten meer jou ding denk ik:)

Super dat Steve zo tevreden was dat jullie gelijk een ander adres hebben gekregen!!

nu naar Alice Spring het volgende avontuur tegemoet!!!!

Heel veel plezier samen geniet er van,

Dikke kus Lotte

• 19 Juni 2015 - 11:23

Riavaneldijk:

lieve ward en nataha wat vind ik het leuk dat jullie het goed naar de zin hebben het verhaal vind ik ook leuk want dan horen wij weer iets van jullie nu doe voorzichtig we houden van jullie knuffels
    opa en oma

• 19 Juni 2015 - 13:13

Manon:

Super leuk dit te lezen!! Xxx

• 19 Juni 2015 - 13:18

Liesbeth:

Hallo wereldreizigers,

Wat fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben en wat leuk om jullie zo een beetje te kunnen volgen.
    Wat een ervaringen al in zo'n korte tijd, geweldig.
    Geniet ervan, wij blijven jullie zeker volgen.
    Groetjes van Karel en Liesbeth (en een likje van Dushi voor jou Natasha)

• 20 Juni 2015 - 00:30

Astrid En Tom:

Hoi jullie twee,

Hebben genoten van jullie tekst en zijn onder de indruk.
    ook dat het niet allemaal even gemakkelijk is.
    Blij jullie met skype gezien en gesproken tehebben. Wij vonden jullie er goed uitzien en hebben genoten van jullie gezellig verhalen.

Wensen jullie nog een goede reis en een fijne verjaardag.

Heel veel liefs en knuffels Astrid en Tom.

• 20 Juni 2015 - 10:55

Oma En Opa Theunissen:

Lieve Ward en Natasha,
    Ward gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag! Zijn jullie inmiddels in Alice Spring, ook nog een hele tocht naar het binnenland. Is het er nu ook zo warm?
    Jullie hebben een geweldige en goede ervaring opgedaan in Cattle Station. Hoop dat de volgende (werk)stop even goed zal bevallen.
    Nu eerst genieten in Alice Spring, een heel bijzondere plaats. Heeft op mij veel indruk gemaakt.
    Luitjes heb het goed. Ik kijk uit naar jullie berichten!!!!
    Hartelijke groeten ook van opa,
    Oma

• 20 Juni 2015 - 16:39

Bram En Lotte:

Lieve Ward,

Van harte gefeliciteerd! ! hele fijne dag vandaag het zal een bijzondere verjaardag worden.

Heel veel liefs

• 21 Juni 2015 - 11:37

Lou:

Hoi Ward en Natasha,

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met ward's verjaardag. Wanneer jullie dit lezen is die dag bij jullie zeker alweer voorbij. Gaan jullie nu naar Ayer's Rock? Niet overslaan hoor!

Ik wist dat Australië een hoge waternood had, maar jullie maken het nu live mee. Wel een beetje griezelig. In Melbourne hebben ze een ontziltingsinstallatie gebouwd maar die is natuurlijk ontoereikend voor al die landbouw en veeteelt. Het heeft geen zin om je er zorgen over te maken, maar toch....

Jullie schrijven niet dat jullie andere backpackers ontmoeten en kennelijk trekken jullie dan ook niet met ze op of vinden werk via hen. Zijn er dan zo weinig op dit moment of gaan jullie ze uit de weg?

Groetjes uit Montreux van
    Reto en Lou.

• 21 Juni 2015 - 13:31

Frans En Loes:

Hoi Ward en Natasha,

Wat tof dat jullie het zo naar de zin hebben en tegelijkertijd zoveel bijzondere ervaringen opdoen.
    Heel leuke verhalen, met heel veel belangstelling gelezen.
    Een stoer verhaal over koeien, varkens, quad, geweer en helikopter
    Hopen dat er nog vele mogen volgen.

Ward, alsnog (weet niet of de dag daar al voorbij is) proficiat met je verjaardag. Ook Natasha natuurlijk.

Fijne tijd daar en hou ons op de hoogte. Dikke knuffel en kus van ons.

Lieve groeten Frans en Loes.