Ngukurr - Reisverslag uit Ngukurr, Australië van Natasha & Ward - WaarBenJij.nu Ngukurr - Reisverslag uit Ngukurr, Australië van Natasha & Ward - WaarBenJij.nu

Ngukurr

Blijf op de hoogte en volg Natasha & Ward

02 September 2015 | Australië, Ngukurr

Van de ene baan naar de andere

naar lang zoeken hadden we samen een baan bij een lunchroom langs het ziekenhuis in Darwin. Na een dagje proefdraaien waren we aangenomen, Ward in de keuken en Natas voor, achter de balie verkopen. Het was voor 20 uur per week niet veel, maar voor nu waren we blij dat we samen konden werken. Totdat we op onze eerste echte werkdag een telefoontje kregen van 'Outback Store'. Ze vroeg aan ons of we nog opzoek waren naar een baan en of we graag voor hun wilde werken voor ongeveer 2,5 week. Het was voor 38 uur per week dus die keus was snel gemaakt. Na een afspraak op het hoofdkantoor en alles uitgelegd gekregen hadden we toch weer een leuke baan op de kop getikt!

We mochten samen naar een community in Ngukurr in de outback van Katherine. Voor deze baan werden we speciaal ingevlogen. Het was met een klein vliegtuigje waar maar 4 personen in kunnen. We zaten bijna bij de piloot op schoot zo klein, maar wel een leuke ervaring.

De Community Ngukurr bestaat uit ongeveer 1000 Aboriginals. Ze leven hier in een alcohol vrije community en hebben hier alles wat ze nodig hebben van supermarkt, ziekenhuis tot zwembad. Om het dorp heen zit hier verder ook niks, je kunt zo ver kijken als je wilt je ziet alleen bomen bergen en zand. De eerste stad is zo'n drie uur rijden hier vandaan.
De Aboriginals hier zijn een stuk vriendelijker en beschaafder en de kinderen gaan naar school. Ze kunnen alleen nog steeds niet met geld omgaan en opruimen zit gewoon niet in de aard van deze mensen. Dat kun je wel zien als je ziet hoe ze leven het is overal een bende. Ze moeten hier ook een powerkaart kopen in de supermarkt voor water en licht, als ze dat op rekening zouden doen betalen ze dat gewoon niet.
Sommige mensen laten de auto ook gewoon midden op de weg staan als ze zonder benzine komen te staan. Een dag later is de auto al helemaal gestript en kun je er niet meer mee rijden. Het is ook een gewoonte als de auto kapot is hem maar van de berg te duwen en in de fik te steken.
Het is wel leuk om deze Aboriginal mensen een keer van een andere kant te leren kennen. De kinderen vonden het wel interessant om Natasha te zien. 'Wauw blauwe ogen' en of ze haar haar mochten aanraken. Grappig om mee te maken.
We hadden wel graag bij deze mensen in huis willen kijken om te zien hoe ze nou leefden. Ze leven hier vaak met meerdere gezinnen in 1 huis. En als je ziet hoeveel kinderen sommige hebben zijn we toch benieuwd hoe ze dat allemaal in zo'n huis proppen.

Wij mochten op deze community de Take-Away gaan runnen. Ze hadden van te voren tegen ons gezegd dat het gezonde eten hier flink gepromoot werd en het ongezonde eten ook veel duurder was, maar het enige wat deze mensen lekker vinden is ongezond eten. Heel moeilijk was het runnen van de keuken dus niet het was alleen hard werken om het eten aangesleept te krijgen. Er stonden elke dag ook 2 of 3 gezonde keuzes op het menu maar daar werd meestal niet heel veel van gegeten. We hebben ze ook een keer de Nederlandse gehaktbal voorgeschoteld maar ook die viel helaas niet in de smaak.
Ook al is het hard werken we vinden het allebei wel ontzettend leuk om te doen. We worden ook vrij gelaten in wat we doen en wij openen en sluiten bijna elke dag alleen af. Wel fijn gevoel zo'n vertrouwen.
We hebben voor ze dan ook de hele keuken onder handen genomen. Alles is nu weer fris en schoon, dat was daarvoor wel anders. We hebben voor nu in ieder geval de kakkerlakken even weggejaagd! De koelingen zijn weer netjes op orde, alles gelabeld en soort bij soort.
Ook voor is alles netjes opgeruimd. Schappen zijn schoon en alles is netjes bijgevuld.
Een hele verandering! De managers hadden dit ook gezien en waren ontzettend blij met ons. Ze wilde ook graag dat wel bleven na de 2,5 week maar er was geen plek voor ons helaas. Ze hebben nog geprobeerd om ons naar een andere community te sturen maar tot nu toe nog geen ander werk. We moeten eerst naar het hoofdkantoor toe in Darwin.

Op de zondagen die we vrij waren zijn we wezen vissen met een collega (Renee) en haar man (Peter). De ene zondag gewoon langs de kant in de rivier en de tweede zondag gingen we met de boot de rivier op. Dit was wel heel bijzonder. De krokodillen zwommen langs de boot en er lagen er ook een paar op de kant. We moesten dan ook echt de handen en voeten binnen boort houden! Wel mooi om die beesten van zo dichtbij te zien! Beide keren hebben we alleen geen 1 vis gevangen alleen een paar kleine garnaaltjes.
Hier in de outback vangen ze buffalo's en deze houden ze vast tot dat ze verkocht worden. Deze stallen zijn vlakbij de community waar wij zitten. Ook dit heeft Renee ons laten zien. Flinke beesten maar niet de mooiste, vooral de jonkies zien er maar lelijk uit.

Op de laatste avond dat we in Ngukurr waren hadden ze voor ons een afscheids BBQ geregeld. Dat was erg lief. Iedereen had wat anders te eten gemaakt. Een hele tafel vol met allemaal lekkere dingetjes. Jam!! Een gezellig avond en leuk om zo van iedereen afscheid te nemen.

Met de terug reis hebben we niet zo'n geluk als met de heen reis. We worden niet uitgevlogen maar we rijden zelf met een bus terug naar Katherine.
Een collega heeft deze bus ergens tegen aan gereden en wij moeten deze bus nu naar de garage brengen. De rit naar Katherine duurt al ongeveer 3 uur en vanuit daar moeten we op de bus naar Darwin, een rit van ongeveer 4 uur.
De rit van de community naar Katherine was wel een erg mooie rit. Op twee stukken steek je de rivier over en je rijd ook echt door het water heen over een betonen plaat. Gelukkig geen krokodillen hier. :)
Nu weer op naar Darwin op de hoop dat Outback Store misschien een andere baan voor ons heeft, anders snel door met reizen naar de west kust.

Nu we toch zo veel geld hebben verdient, hebben we besloten om een nieuw huis te kopen en ook maar gelijk een nieuw interieur. Als we het doen, doen we het gelijk goed! :) (zie de foto's )

• 02 September 2015 - 14:19

Michelle:

Hey lieverds,

Weer een keer een berichtje van mij. Opnieuw een mooi verslag en een hele bijzondere ervaring rijker. Hiermee vullen jullie je rugzak voor het leven en dit kan niemand jullie ooit afnemen. Blijf genieten van dit prachtige land en blijf deze mooie verhalen schrijven.

Dikke kus,
    Michelle

• 02 September 2015 - 18:52

Michel:

weer mooie fotojes en lieve beestjes er ook op.Successie met zoeken weer naar een baantjes en weer lekker genieten tussen door he ;)

groetjes Michel

• 03 September 2015 - 07:05

Gerald:

Wat een boeiende belevenissen allemaal. Lijkt me supergaaf om dat met elkaar mee te maken. Veel plezier nog!
    Groetjes Gerald

• 28 September 2015 - 21:29

Marieke:

Hoi Natasha en Ward, wat geweldig om jullie verhalen te lezen. Heel bijzonder zo'n integratie bij de Aboriginals! Superleuk geschreven, ook zonder de foto's zien we het zo voor ons.
    Blijf genieten en succes met het vinden van leuk werk zodat jullie vanalles kunnen zien en ondernemen daar 'down under'.
    Heel veel liefs en groeten, ook van HP, Sofieke en Isabel
    xxxMarieke